Sunday 11 September 2011

PATIOTISME (Nota Minggu Ke 15)


Nota Kuliah Minggu Ke 15

Patriotisme

Definisi

Semangat taat setia dan cinta kepada negara atau semangat perjuangan dan pengorbanan yang berasaskan nilai-nilai cinta, kasih, sayang, kesetiaan, kebanggaan, keikhlasan, kesanggupan, kesungguhan dan komitmen seseorang manusia kepada agama, bangsa dan negaranya.

Kepentingan Patriotisme

Bangsa Malaysia bersedia untuk berjuang, berkorban dan bertempur di seluruh medan kehidupan, termasuk bidang-bidang kritikal seperti keilmuan, keagamaan, ekonomi, perdagangan, dan diplomasi antarabangsa. Musuh dalam bentuk peperangan ekonomi, manipulasi pasaran dan pengaruh ideologi.

Mewujudkan prinsip-prinsip perjuangan dan pengorbanan, kewajipan dan tanggungjawab, komitmen dan dedikasi, kesungguhan dan kesukarelaan, keberanian dan keperkasaan. 

Patriotisme juga penting untuk meningkatkan kredibiliti dan integriti, kreativiti dan produktiviti, ilmu dan pengetahuan, kemajuan dan kemakmuran, keamanan dan kesejahteraan, kemerdekaan dan kedaulatan.

Pelaksanaan seluruh dasar, strategi dan program penerapan, penyuburan dan penyemarakan patriotisme dan pengukuhan ketahanan nasional di negara ini perlulah lebih terancang, fokus dan menyeluruh





No comments:

Post a Comment